Szabó
Attila:
gyntologia
Vajda
Lajos Stúdió, Pinceműhely
2013.
május 25.
megnyitó beszéd
Némi magyarázatra szorul az, hogy a bevett gyakorlattal szemben maga a
kiállító nyitja meg a saját kiállítását. Máskor erre a szerepre szokás felkérni
ismerőst, barátot, aki talán szakmabéli is, vagy még jobb, ha szakértője a
témának, amiről a kiállítás szól. Jelen esetben, az irodalmi kötődés miatt
lehetne a megnyitóbeszédet tartó személy irodalmár, aki esetleg a peer gynt
jelenség irodalmi kontextusait elemezhetné és összefüggéseket tárhatna fel az
itt látható művek és Ibsen drámájának fontosabb üzenetei között. Vagy
megnyithatná a kiállítást művészettörténész, aki esetleg műelemzésbe burkolva
adna értelmezési segédletet a megjelentek számára. Ha esztéta állna itt
helyettem, akkor talán az Ibsen dráma kapcsán szóba hozható morális
értékrendekről és azok társadalmi vetületeiről szórhatna közénk pár magvas
gondolatot. Megnyithatná a kiállítást barát is, akinek illene személyes
elfogultsággal megközelíteni a témát és felfedni olyan dolgokat, melyeket egy
idegen nem tudhat. Ha politikus lenne a művész méltatására és a kiállítás
megnyitására felkért személy, akkor nagyjából tudjuk, milyen beszédre
számíthatnánk. Jelen esetben azonban a szándék és a körülmények úgy hozták,
hogy megfosztom a közönséget annak lehetőségétől, hogy a felsoroltak közül
valamelyik beszédet meghallgathassák. Helyette hallgathatják az én magyarázkodó
szövegemet, aminek tartalmán túl az a protokolláris jelentősége, hogy ez a
kiállítás is, mint az összes rendesen megnyíló tárlat, valahogy elkezdődjék.
Mert el kell majd a most hallható szövegemnek a végén is hangzania annak a
mondatnak, hogy „a kiállítást ezennel
megnyitom”, és furcsán adná magát, ha előtte meg semmi nem hangzana el. Még
akkor is, ha általában, mire ezt bejelentik, már mindenki megnézte a kiállított
anyagot.
Tehát, Önök és
én azért gyűltünk itt ma össze, hogy Szabó Attila gyntológia című kiállítását
megnézzük, váltsunk pár szót egymással, és ki így, ki úgy véleményt formáljon
magában a látottakról. Nem tudom, Önök mire számítottak, mikor rászánták
magukat arra, hogy ezen a szombat délutánon eljöjjenek az én kiállításom
megnyitójára. Ha arra, hogy itt kortárs képzőművészeti esemény részesei lesznek,
akkor nem rontanám el ezt az illúziót, higgyük azt, hogy ez így van. Esetleg
van köztünk olyan is, aki érdekes műveket szeretett volna látni, művek alatt
pedig tudjuk, hogy sokmindent érthetünk. Az sem titok, hogy a művek érdekessége
általában abban rejlik, hogy láttunk-e már hasonlót, és ha igen, az jobban
tetszett-e nekünk. Ha jobban, akkor nem érdekes az, amit látunk és ennek
rizikója mindig fenn áll, ha valaki közönség elé tárja munkáit. Lehet, Önök
között akad, akit kulturális érdeklődése ingerelt, s éppen rá is ért ebben az
időpontban. Talán vannak itt a helyszín és a Stúdió iránti elkötelezettségből
és talán vannak itt miattam, barátságból is páran. Hogy ne érezzenek csalódást,
valamit beszélek mindjárt a kiállított anyagomról is, és befejezem a lehetséges
indíttatások sorát, ami ide vonzhatta a tisztelt látogatót. A saját
kiállításának megnyitóján az ember nemcsak megilletődött lehet, hanem még
cinikus is, pláne, ha úgy alakul, hogy ő maga nyitja meg.
Mint utaltam már
rá, és a kiállítás címéből is következtethető, az itt bemutatott anyag tkp. egy
irodalmi adaptáció, melyhez Henrik Ibsen 1867-ben írt ötfelvonásos drámai
költeménye, a Peer Gynt szolgáltatja a corpust. Néhány felesleges információ
következik. 1867. március 30-án az USA
7.2 millió dollárért megvásárolta Alaszkát az oroszoktól, két nap múlva pedig
Szingapúr a Brit Birodalom koronagyarmata lett. Május 29-én a magyar
országgyűlés megszavazta a kiegyezésről szóló törvényt. November 9-én Japánban
visszaállították a császárságot és november 25-én Alfred Nobel szabadalmaztatta
a dinamitot. Én a Peer Gynt-öt kb. 23 évesen olvastam először. Nagyjából
akkor, amikor az ENSZ háborús bűnöket
vizsgáló hágai nemzetközi törvényszéke hivatalosan népirtással és emberiség
elleni bűnökkel vádolja meg Radovan Karadžić-ot és Ratko Mladić tábornokot.
A két dolognak semmi köze egymáshoz, de arra emlékszem, hogy a Peer Gynt
olvasásakor nagyon elkezdett foglalkoztatni az a sokféle szimbolikus karakter,
akik szerepelnek benne, ezért akkor született is pár grafika, de nem tartottam
elég jónak őket. Viszont tudtam, hogy egyszer majd valahogy mű formájában
megjelennek még ezek a motívumok. Többször elő-előbukkant a szándék, hogy
valahogy feldolgozzam ezt a témát és nagyjából három éve, 2010-ben akartam egy
kiállítást rendezni, amikor gyűrűs
napfogyatkozás volt észlelhető Afrika és Ázsia egyes területén. Újra elolvastam
a Peer Gynt-öt. Akkor mégsem lett belőle bemutatás, és Dávid Ibolya is bejelentette lemondását, mert az MDF nem jutott be a
parlamentbe. Kiállítás most lett a régi szándékból és van némi aktualitása
is, mivel most éreztem úgy, hogy olyan életszakaszba kerültem, amikor ismét
erősen azonosulni tudok a főhőssel. A hosszú előkészület ellenére nagyon
minimálisra akartam szorítani a mondandót, kihagytam pl. néhány olyan elemet,
amelyekről kezdettől fogva azt gondoltam, hogy ott a helyük a kiállításon. De
fontosabb volt, hogy az Ibsen dráma ismerete nélkül is összeálljon egy
narratíva a nézőben, ami véletlenszerűen találkozhat a peer gynti szálakkal is.
Tehát ehhez az anyaghoz egyáltalán nem kell ismerni Peer Gynt történetét, sőt,
igazából az itt kiállított munkákhoz semmiféle magyarázatra nincs szükség,
ezért még külön címe sincs a bemutatott műveknek. Nézzék meg őket tetszés
szerinti sorrendben és gondoljanak közben akármire, hiszen mindannyian tudjuk,
hogy minden lehet bármi és semmi sem semmi.
Ahogy lassan
mondandóm végére érek, illene idéznem valami pontosan ide illő szakaszt a Peer
Gynt-ből, vagy Ibsentől, esetleg felolvashatnék a korabeli kritikából részleteket,
amit jól eszünkbe vésendőként forgathatnánk egyéb gondolataink között. De
holnap, vagy egy óra múlva úgysem emlékezne erre az idézetre senki, ezért nem
is olvasok fel ilyet. Összefoglalhatnám esetleg − a közönséget is megszólítva −
az eddigi gondolataimat, de ennek sem látom kihagyhatatlan szerepét, sőt,
beláthatjuk, nem is lenne mit összefoglalnom, pedig pár perce folyamatosan
beszélek. Szavalhatnék egy verset, de Önök akkor lepődnének meg csak igazán, ha
most elénekelnék egy norvég népdalt. Nem fogok. Vagyis, biztos kitalálták már,
hogy mi következhet még ez után, mire terjed ki a feladatom; gratulálok a
kiállító művésznek, megköszönöm, hogy megörvendeztet bennünket műveivel és
jelenlétével, valamint a közönségnek is megköszönöm, hogy eljöttek, időt
szántak rám és végighallgattak. Ezennel a kiállítást megnyitom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése